Det er vigtigt, at børnenes undervisning prioriteres ligesom de voksnes

Vi har så mange skønne børn i vores kirke, og når vi mødes til gudstjeneste, er der næsten altid børnekirke for dem, mens de voksne lytter til en prædiken. 

Stine har været koordinator for børnekirken i 3-4 år, og hende har vi godt nok været heldige med. Med sit hjerte for børn og en faglig baggrund som lærer, har hun haft både lyst og kompetencer til at udvikle vores børnekirke. 

Hør hvad hun fortæller om det her:

“Da jeg gik ind i kirkens børnearbejde, var jeg et sted i mit liv, hvor jeg lige havde valgt at stoppe som lærer, og skulle i gang med noget helt nyt. Jeg savnede den del fra lærerlivet, der handlede om at være kreativ og udvikle forløb m.m. 

Jeg kan godt lide at starte noget op og se, at det udvikler sig og lykkes. Og jeg synes, vi er et godt sted med struktur, genkendelighed og relevant indhold, som jeg også er overbevist om er godt for børnene.”

For Stine har netop strukturen og indholdet i børnekirken været vigtigt – at vi ikke tænker “det er bare børn, vi læser en historie og tegner,” men at børnenes undervisning prioriteres ligesom de voksnes.

“Forstå mig ret, ikke at det er forkert med en historie og en tegning, men jeg synes, det er vigtigt, at der er en plan, så børnene ikke skal høre om Noas ark hver gang.

En af mine opgaver har været at udarbejde materiale/forløb til børnekirken. Det er noget af det, jeg har elsket – selvom det også er krævende. 

Men det har været vigtigt for mig med et gennemgående tema, hvor der bliver draget paralleller til børnenes hverdag. Så der er brugt meget tid på materialet samt at finde de ting, der skulle bruges til det. 

Det er jo primært forældrene selv, der skiftes til at stå for børnekirken – og mange børnefamilier har ofte nok at se til. Men jeg har oplevet, at det har været supernemt for de frivillige at gå i gang, når alt lige fra tekst, spørgsmål, rekvisit og leg er planlagt.”

Her kan du finde nogle af de børnekirkematerialer, som Stine har lavet:

Om trosbekendelsen

Om kvinder i Bibelen

Vil du være børnekirkens nye koordinator?

Efter nogle år med Stine ved roret i kirkens børnearbejde, giver hun stafetten videre. Er det noget, du har lyst til at prøve kræfter med? Eller kan du komme i tanke om en anden i kirken, som måske skal have et prik på skulderen? Man kan også være to om det 😊

Kort fortalt går opgaven ud på:

  • At rekruttere frivillige og koordinere vagtplan
  • At lave undervisningsmateriale og vejledninger til de frivillige
  • At købe materialer til børnekirken og sørge for tegninger i tegnekassen om søndagen
  • At sørge for oprydning i børnekirkens skabe og kasser efter behov

Udover Stines materialer, som du kan lade dig inspirere af, har Børne- og UngdomsOase også udgivet nogle materialer, som er til fri brug:

Få inspiration til børnekirken her

Find aktiviteter til årets højtider her

Ifølge Stine har det været en dejlig opgave, selvom der også har været meget at se til ind i mellem:

“Opgaven har haft mange elementer, som jeg trives i: koordinering, planlægning, udvikling, kreativitet, skabe struktur og være sammen med børnene. 

I perioder har det af naturlige grunde været svært at finde frivillige og få vagtplanen til at gå op. Men hvis det er muligt, synes jeg fortsat, det skal prioriteres, at der er 2 frivillige med til børnekirke, da vi i kirken også har børn, der af den ene eller anden grund kan have brug for, at der er en ekstra voksen ❤️

Det kan du gøre

  1. Overvej hvem dit bedste bud på en ny koordinator til børnekirken kunne være
  2. Tag fat i Stine, hvis du vil høre mere om opgaven
  3. Kontakt kirkens formand Line Grud på line.grud@oasekirken.dk, hvis du tror, det kunne være en opgave for dig

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *